maanantai 16. marraskuuta 2009

Parhaat markkinoijat oppivat toisiltaan

Finnair teki sen taas! Vaikka koko paikka oli kaoottisen täynnä ihmisiä, turvatarkastus veti, (toisin kuin Budapestissa vuosi sitten) ja portti ja lentoaika pitivät (toisin kuin Dublinissa). Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen, että meillä prosessi pelittää poikkeustilanteissakin?

Vanhanaikaisia ajatuksia

Pieni ihminen ei vain meinaa millään ymmärtää, miten kenelläkään voi olla tässä taloudellisessa tilanteessa varaa lakkoon. Jos ei tuotanto vedä, eli rahaa ei tule, ei minun keittiöekonomiani löydä mistään sukanvartta, josta napata palkankorotuksia tai edes korvata menetettyä työaikaa.

Yhtä lailla ihmetyttää, että koulu- tai virastomaailmassakin oltaisiin mieluummin valmiita lomautuksiin ja niiden aiheuttamaan työkaaokseen kuin lykkäämään Manun illallisena luvattua palkankorotusta, johon budjettirahoitus ei kuluvana vuonna niin millään riitä.

Yläilmoissa luettua

Blue Wings kirjoitti muutaman mielenkiintoisen benchmarkin: L'Orèal lisää markkinointia, sillä alamäessä samalla rahalla saa enemmän mainostilaa. Johan Berg kertoi markkinointistrategiastaan jo Marketing Clinicin mainiossa lamantapposeminaarissa. Samaan uskaltauduimme keväällä mekin, kun pikkueuroillamme yhtäkkiä saikin Maikkarilla jotain.

Electroluxin avain puolestaan on saada henkilöstö koulutettua tarkoin profiloitujen tuotteiden saloihin. Jussi Kytösahon kunnianhimoinen koulutusjärjestelmä on verkostojohtamisen aatelia. Jussin esitys keväällä sai pohtimaan, voisiko sama toimia meillä Tyvi-maailmassa.

Hesarin eilinen kuvaus GE:n Vallilan aluevaltauksesta (HS 14.11. leikkaussaliteknologia yhdistettynä potilasdataan, vaikka naapurisairaalaan saakka) oli iloista luettavaa. Tieto on vahvimpia, asiakastieto niitä ainoita välineitä lamasta selviämiseen.

Kaikki tämä siivittää ajatukseni ylös kuin sinivalkoiset siivet. Teemme täysin oikeita asioita! Ja jos todella onnistumme suunnitelmissamme, myös me pystymme tuottamaan lisää suomalaisia menestystarinoita. Kun tunnemme asiakkaamme, selviämme myös talouden asettamista haasteista. Yhdistämällä voimamme yhtenäisiin prosesseihin tuotamme parempaa palvelua aidosti tehokkaammin.

Jälkikirjoitus
Kyllä, kuulun itsekin ammattijärjestöömme. Ja ei, en voi väittää tuntevani lakkoratkaisun taustoja.

Tässä ajattelemani edustaa siis puhtaasti omia oivalluksiani. Se kumpuaa tänään yli 10 000 metrissä lukemastani sekä viime aikoina kokemastani.

*lisätty tunniste Finnair*

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti