maanantai 31. tammikuuta 2011

Intohimo jättää jäljen

Nautiskelin viikonloppuna dokumenteista. YLEn Areenalta löytyi huikea tiededokumentti pääosassa nobelisti Eric Kandel, aivotutkija joka mallinsi oppimista ja muistin toimintaa molekyylibiologian keinoin. *Dokumentti on jälleen nähtävissä YLEn Areenassa (29.1.2012 asti)*

Loistava tarinankertoja, varsinainen ilopilleri Kandel visualisoi ja konkretisoi oppimista ja muistia monin esimerkein. Rakas kauko-ohjattava pikkuauto sodan jalkoihin sortuvassa Wienissä oli merkittävä seikka tutkijan etsiessä selitystä, mikä osuus tunteella on merkitysten muistiin painamisessa. Saman tunnetekijän äärelle toivat myös Kiti Müllerin opit blogissani. (Kandelin In Search of Memory oli muuten hänen lukusuosituksensa!)

Hurmaava Kandel toi esiin tiimistään myös nuoria tutkijoita eri tehtävissä. Kaikki alleviivasivat tulosten syntymisessä yhtä yhteistä tekijää: intohimoa.

Illemmalla hyvän tweetin tuttuni Mervi Jansson vinkkasi blogiinsa oppimisen uusista tuulista. Mervi oli ollut Lontoossa haistelemassa mm. pelillisen oppimisen uusia tuulia.
Oppiminen syntyy tekemisestä, kokemisesta ja tarinoista. Hyvä oppimisympäristö rakentuu tekemiselle. Tekemistä tulee syventää aiheeseen liittyvillä tarinoilla. Tekemisestä syntyy tarinoita. Tarinat tulee jakaa.

Iloinen irrottelu näin työviikon alkuun:

Onko siis sittenkään niin paha asia, jos viihdymme työpaikalla? Jos ryhmässä heitellään ideoita estottomasti? - Ehkä julkishallinnolla ei olekaan enää varaa pönöttää yksinäisten asiantuntijuuksiensa varassa?

1 kommentti:

  1. Lauri Järvilehto blogasi Ajattelun ammattilaisena Miten sanat saavat merkityksensä Semanttinen kuorma oli uusi käsite.

    VastaaPoista

ShareThis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...