perjantai 12. kesäkuuta 2009

Tuotekehitys + verkosto = integroitu palvelu?

TTT ja ilmastomuutos ovat parhaimmillaan erinomainen ajuri oikean suuntaiseen muutokseen. Julkishallintoa on piiskattu niin päällekkäisestä paperityöstä kuin virkamiesmäisen varovaisesta ja elämälle vieraasta ylätason kuvailusta.

Pahimmillaan supistajien käteen jää armoton juustohöylä, joka tosiaan sammuttaa valon tämän tunnelin päästä. Lama, rakenteellinen työttömyys ja koko EU:n laajuinen huoltosuhteen syöksykierre eivät kuitenkaan salli pitkiä jäähyjä kehittämiselle.

Palvelua asiakkaan ehdoilla..
Sähköinen asiointi on ensimmäinen askel, mutta todellinen hitti syntyy vasta asiakkaan ehdoilla toteutettuna. Meilläkin asiakaspalaute tuottaa jo ensimmäisiä kriittisiä kysymyksiä, jotka ravistavat reippaasti itsetyytyväisyyden puuta.

Annammeko kuivien lehtien pudota, sahaammeko itse kuivat ja hedelmää tuottamattomat oksat pois tieltä? Muuttuvassa (IT-)maailmassa mitkään ratkaisut eivät ole ikuisia.

..asiakastuen johdolla..
Istuin aamun keräämässä Asiakastukemme poimimia kultajyviä. Markkinointi asiakassuhteiden johtamisena sallii asiakaspalvelijoiden johtaa palvelua: soveltaa tarvittavilla tavoilla, päämäärä mielessään.

Asiakastukea kuunneltuani allekirjoitan tuon! Hyvä konseptointi, yhtenevät menettelyt, asiakkaan kuunteleminen; korkea ammattitaito ja suuri sydän - et voilà!

Mutta lisäksi, missään ei synny sen arvokkaampia tuotekehitysajatuksia kuin Asiakastuessa, joka ratkoo asiakkaan ongelmia.. Vai syntyykö? Onneksi meillä tämä ajatus on ostettu laajasti. ePalvelun omistaja on sitoutunut etsimään asiakkaan hyvinvointia edistäviä ratkaisuja..tietyissä rajoissa tietenkin.

..ja horisontaalisesti integroituna
B2B-puolella on tavoiteltava jotain enemmän kuin vain kertaratkaisuja. Verottajakin on osa isompaa kokonaisuutta. Yrityksen kirjanpitoon nähden verotus on raportointia yhdelle erikoisalalle Taloushallinto kaikkiaan on monimutkainen organismi, jolla on liittymänsä yhteiskunnan jokaiselle kolkalle.

Ja näin olemme palanneet takaisin alun virkamiesmoitintaan. Jos jokainen tulosyksikkö ohjautuu oman budjettinsa, oman siilonsa sisällä, ei synny lisäarvoa. Jos sen sijaan puhallamme verkostona yhteen hiileen, voimme yhdessä tarjota ratkaisua hallinnollisen taakan ongelmaan.

Loistavia esimerkkejä ovat eLasku ja yhteinen raportointikoodisto. Niiden avulla itse busineksen kannalta välttämätön paha sujuisi ja byrokratian paino itse yritystoiminnalle olisi siedettävä(mpi).

Mikä voisi estää? Rohkeus astua askel oman tontin ulkopuolelle?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

ShareThis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...