Menestyvän palvelun - koko elämän - takana on KISS: Keep It Short & Simple. Nyt on kesä, ja voi olla ettei mieleeni tule ennen elokuuta mitään muuta kuin ihailla peilityvenen järven pintaa, kuovin haikeaa kuikuilua ja nauttia rakkaideni seurasta. - Samaa toivon sinulle!
Macista mallia
Mutta siitä palvelusuunnittelusta! Ajatukseni alkoi, kun siirryin verkkopankista iTunesiin ja siirsin levyni kansikuvan musakirjastoon. Kuinka hienovaraista, helppoa, itsestäänselvää! Mikähän määrä käyttäjätestausta tämän kaiken takana onkaan..?
Suurin "Heureka!" syntyy, kun tarpeeni on arkinen mutta tärkeä.. ehkä jopa tiedostamaton, ja ratkaisu intuitiivinen. Se voi olla sukua nykyiselle tavalleni toimia, vaan ei välttämättä. - Hearsay! Ajatus kumpusi kuulemastani pölyhuiskaesimerkistä, alunperin Kaj Storbackan peruja.
Intuitio on yksi Omppuni vahvimpia valtteja. Lisäpalvelut on kaunottaressani integroitu päätekemiseen niin, ettei niitä tarvitse sen enempiä etsiä tahi pähkiä. Googlen gadgeteista puhumattakaan! Sujuvaa palvelukokemusta tarvitsee kaikki verkkoasiointi. Tätä toivovat viranomaisten palveluilta myös itse käyttäjät (VM:n tutkimus, s.39).
Tuttu ja turvallinen pohjaksi
Verkkopankit ja matkatoimistot ovat vahva edelläkävijä, josta meidän muiden on hyvä ottaa oppia. Tuttuus saa uskaltautumaan uuteen, onnistuminen sitoutumaan vastaisuudessakin. Mutta eikö vielä huikeampaa olisi, jos jo olemassa olevaan prosessiin voitaisiin liittää LISÄÄ?!
Embedded design on omiaan avartamaan aatoksiamme palvelusuunnittelusta. FIAn yhteydessä tutkitaan mahdollisuutta selättää raportointibyrokratiaa yhdistämällä tiliotteen ja eLaskun dataa. Myös uuden valtion IT-johtajan linjaukset lupaavat julkishallinnon palvelukehitykselle hyvää. Mutta tueksi tarvitaan siilorajat ylittäviä vaikuttavuusmittareita. Tai peräti uusia ansaintamalleja.
Embedded designia verottajan tapaan
Haemme verovaroin tuotetuilla palveluillamme lisäarvoa veronmaksajille. Juuri siksi emme tyytyneet viemään tyhjää veroilmoitusta verkkoon jo vuosia sitten. Halusimme ensin esitäyttää sen kansalaisen puolesta mahdollisimman valmiiksi. Vasta sen jälkeen oli aika kehittää verkkotyökalu jäljelle jääneen velvollisuuden täyttämiseen.
Pääjohtajamme tapaan: "Parasta palveluahan on, kun palvelua ei tarvita lainkaan!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti