perjantai 16. huhtikuuta 2010

Sosiaalisella medialla yhteiskuntavastuuseen (Osa 4)

Ympäristöstä..

Tarkastellaanpa hetki yhteiskuntavastuusta nousevia liikeideoita.

Nähdäkseni ympäristöstä voi oikeasti tulla osa liiketoimintaa vain
arvoketjuajattelun kautta.

Environmental value chain analysis on tapa johtaa yrityksen prosesseja kokonaisuutena, johon kuuluvat myös ympäristövaikutukset.

..uusia liikeideoita

Intohimo saa aikaan uutta. BSAG syntyi yhden yksilön väsymättömästä intohimosta. Sama into ajaa ympäristöinvestointeja Kanadassa.
Private passions that have driven the environmental movement for decades are now spilling over into mainstream business ventures.
Materiaalitehokkuus on usein avaintekijä muuttuvien kustannusten hillinnässä. Mutta materiaalivirratkin muodostavat kokonaisuuden, joka on optimoitava osiensa sijasta. On näet mahdollista virittää yhden raaka-aineen hyödyntäminen huippuunsa mutta samalla aiheuttaa moninkertaiset loppukustannukset, kun on kadotettu raaka-aineen kierrätettävyys. Ratkaisu löytyy elinkaariajattelusta.

Materiaalitehokkuus pitäisi kytkeä osaksi johtamisjärjestelmiä, kuten energiatehokkuuden osalta ollaan jo oltu tekemässä. Tehokkuusajattelun pitäisi perustua arvoketjuajatteluun, sanoo professori Juha Kaila Teknillinen korkeakoulusta (InnoSuomi 2009).

Tuotekehityksen pitää optimoida raaka-aineesta saatavaa hyötyä koko sen elinkaaren ajalta. Hintaan kuuluvat myös poistokustannukset, ja useimmiten kierrätys on myös taloudellisesti se kannattavin vaihtoehto..

Kohti aineettomuutta?

Entäpä Slow movement? Sen avulla voi löytää uuden näkökulman kuluttamiseen. Se on kääntänyt trendiksi palveluja, jotka eivät kuormita ympäristöä. Erinomainen esimerkki ovat "Lahjaksi lehmä" -tyyppiset kehitysyhteistyö- tai hyväntekeväisyysprojektit. Osta kehitysmaakohteeseen sikäläistä elämää hyödyttäviä asioita: rokotusohjelma, kaivo tai talouseläin mahdollistavat elämää ankarissa olosuhteissa.

Liikeidea siitä syntyi, kun hyvinvointivaltioiden ihmisillä on jo kaikkea. On kiva saada lahjaksi hyvää mieltä, kun konkreettinen hyöty koituu sinne missä sitä tarvitaan.

Yhteiskuntavastuussa on siis vitsiä. Vain mielikuvitus asettaa rajat uusien liikeideoiden etsijälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti