tiistai 30. maaliskuuta 2010

Sosiaalisella medialla yhteiskuntavastuuseen (Osa 3)

Jos maineesi on sinulle tärkeä, tiedät vaistomaisesti - ja määrätietoisesti - mitä tehdä ja mihin ei pidä sortua.

Brändi on yrityksen arvokkainta pääomaa. Brändin hallinnan täytyy siten kattaa riskit joita voi syntyä suhteessa asiakkaisiin.

Asiakassuhteiden ja salamannopean reagoinnin merkitys kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän asiakkaat elävät sosiaalisessa mediassa.
Firmat voivat "omistaa" brändinsä, mutta oikeasti brändi elää kuluttajien mielissä. Yritysten täytyy jatkuvasti vaalia ja hoitaa brändiään samassa tahdissa kuin asiakkaat muodostavat siitä mielipiteensä. -Real-time Brand Management, Harvard Business Review, (suomennos oma)
Niinpä palvelun laadun ja palvelun ytimessä olevan tuotteen ympärillä pitää olla kaikilta osin kattava asiakaspalvelu.

Ympäristöriskien hallinta

Myös ydinprosessien pitää olla kunnossa. Liiketoiminta ei saa vahingoittaa ihmisiä; ei ikinä asiakkaita muttei työntekijöitäkään. Eikä enää ympäristöä. Liiketoimintaprosessien on oltava kestävän kehityksen mukaisia.

Luulenpa, että Nestle oli lapsuuteni ensimmäisiä pahiksia. Siihen aikaan ei arjessa ollut tietokoneita, ja suurin sosiaalinen media taisi olla naapurien tapaaminen maitokaupassa. No, 30 vuotta myöhemmin Nestle on taas vaikeuksissa. Tällä kertaa Facebookissa. Syy on vaihtunut, nyt on kyse palmuöljystä.
He eivät hyväksy epäeettistä käytöstä, eivät yhdeltäkään yritykseltä. (Vol.2)
Mutta huolellisimmatkin valmistelut voivat jäädä riittämättömiksi. Uskon, että ympäristöasiat ovat taatusti olleet tekemisen keskiössä, kun - ja ennen kuin - Botnia alkoi rakentaa sellutehdastaan Uruguayhin. Silti vaikeudet rajalla yllättivät.

Ympäristöhaasteet kääntävät katseen kohti kestävää kehitystä. Sieltä löytyy myös uusia liikeideoita..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti