tiistai 21. huhtikuuta 2009

Markkinointia vai viestintää (osa 2)

Previously on (osa 1)..

Pääsimme siis jyvälle, miten haluamme käyttäytymisen muuttuvan. Ainakin helpot tapaukset verkkoon! Ja ainakin kaikki ne, joita virastojen aukioloaika ahdistaa tai puhelimessa jonotus puuduttaa.

Ja nyt sitten vaan töihin. Eikun höh.. Kenellekäs me oikein puhutaan?? Mistä löydämme ne oikeat asiakkaat, jotka haluavatkin verkkoon?

Asiakkuus

eAsiakkuuden ymmärtämistä varten tarvitsimme tiedon, ketä verokortin muuttajat oikein olivat. Ei sellaista tietoa ollut valmiina olemassa. Eikä sitä nyt mitään "vaan markkinointia" varten ryhdytty kaivamaankaan. Onneksi itse VKV-palvelun kehittäjät tiesivät ne suurimmat ryhmät: opiskelijat, etuuksien saajat, eläkeläiset ja peruspalkansaajat.

Kaikki muu olikin sitten sumummassa:
  • Missä he asuivat?
  • Minkä ikäisiä he olivat?
  • Missä muissa asioissa he asioivat kanssamme?
Emme me olleet perehtyneet asiointiin demografian tai motiivien suunnasta, ei se ollut kiinnostavaa. Me nääs hoidimme verotuksen joka vuosi pulkkaan - niin kuin pitikin. Eikä näillä tiedoilla ollut merkitystä siinä tehtävässä.

Taistelu tiedosta siis jatkuu..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti