keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Sateen varjolla ja muita SADe-blogeja

Mikä merkitys on sosiaalisella medialla arjen tiedon jakamisessa ja löytämisessä? Kannat käyvät puolesta ja vastaan: Ei enää mitään uutta vs. Mitä vain kunhan ei sähköpostia.

Sateen varjolla (SADe-viestintää yhdestä palvelukokonaisuudesta) löytyi Facebookin (yhteisöpalvelu) ryhmästä Finnish Open Data Ecosystem (avoimen datan edistäjät). Työstämme TEMin johdolla SADe-viestintää Yammerissa.

Osallistumisympäristö oli tietääkseni ensimmäinen SADe-blogeista. Onko muita SADe-blogeja?

Heinosen Merja blogahti kuun alussa Lupa palvella -blogissaan viestinnän historiasta: kuinka kautta aikojen on tullut aina uusi tapa hoitaa homma - mutta ei koskaan mitään kokonaan korvaavaa.

Blogaavan yhteisön luominen on haasteellista, yksin ehtiminen vielä riskaabelimpaa. Mutta yritettävä olisi. Sillä mitä useammassa näyteikkunassa tuotteesi tulee kuluttajaa vastaan, sen todennäköisempää on siihen tarttuminen.

4 kommenttia:

  1. "Sillä mitä useammassa näyteikkunassa tuotteesi tulee kuluttajaa vastaan, sen todennäköisempää on siihen tarttuminen."

    Tuossa se on! Tuon takia kannattaa nousta aamulla, käynnistää kone, laulattaa näppäimistöä, avata suunsa seminaareissa ja liimata SADe-tarroja salaa ovenpieliin.

    Ääntä meidän täytyy pitää, kaikin käytettävissä olevin keinoin. Jokaisen yhdessä ja erikseen.

    Tietysi orkesterinjohtaja olisi hyvä olla, mutta maalaisjärkeä käyttäen voimme toimia tarvittaessa itsenäisestikin. Kunhan tavoite on kirkas, on sävel todennäköisesti yhteinen joka tapauksessa.

    VastaaPoista
  2. Hyvin sanoitettu, jälleen kerran, Merja. Vanha tiedottaminen perustui rajattuihin vastuisiin, yhteisöllinen ja yhdessä sisältöä luova vuorovaikutus (=kommunikaatio!) yhteisestä tavoitteesta johdettavaan ohjaukseen, minkä nappiin kuvaat.

    Siksi vain keskustelun kautta syntyvä yhteinen ymmärrys voi valjastaa ison reen eteen tarpeeksi monta meistä. Siksi tarvitaan sosiaalisen median tuomia mahdollisuuksia pohtia ja jakaa yhdessä.

    Vaikuttavuus syntyy parempien palvelujen käytöstä, ne on siis saatettava tiedoksi. Julkishallinto kun ei tee miljoonamainontaa, meillä jokaisella on oikeus viestiä ja vielä vastuu viestiä hyvin. Yksin en pysty vaan tarvitsen toisten viisautta - siksi some!

    VastaaPoista
  3. Tykkään tästä, mutta tykkäysnappi ei taida toimia?

    VastaaPoista
  4. Kiitos Merja - minä kyllä näen tekstin "Merja Heinonen tykkää tästä". Mikä lie bittioikku taas?

    VastaaPoista