Joulun alla usean hallinnon alan viranomaiset tapasivat toisiaan yhteisen tiedon äärellä. Pöydässä pohdittiin, mikä asiakkaan prosessissa oikein on yhteistä.
Kun kansalainen tarvitsee tukea toimeentuloonsa, hän asioi asuinkuntansa kanssa. Tehdään tarvearviointi, jossa vaikuttavat käytettävissä olevat tulot ja varallisuus. Tietosisällöltään taloudellinen tilanne on samaa kuin viimeisen vahvistetun verotuksen (julkiset) tiedot.
Asiakkaan hallusta nuo tiedot löytyvät Verotuspäätöksestä. Tarkemmin kuhunkin "summaavaan tietoon" vaikuttaneet erät näkyvät Erittelyosassa (minkä vuoksi verottaja muuten pyytää säilyttämään ne! Erikseen tilattuna tulosteesta peritään maksu).
Prosessi jumittuu, kun asiakkaalla ei ole antaa tarvittavia tietoja. Tai verottajalta saatavat tiedot eivät riitä kokonaisarvion tekemiseen. Edessä on silti pakko: päätös on tehtävä lain säätämässä ajassa. Kun oikeat tiedot sitten saadaan, päätöstä on korjattava, pahimmillaan oikeusteitse.
Oikean tiedon arvo on siis merkittävä. Ajoituksella on kriittinen rooli.
Joulun alla Suomen Pankki muistutti julkisen talouden kestävyysvajeesta. Jotta julkishallinto toimisi vastuullisesti, eri toimijoiden on ennen muuta nähtävä kokonaiskuva ja haettava sitä, mikä on parasta tuolle kokonaisuudelle - ei vain oman siilon toiminnalle.
Tehostamista voi tapahtua ainoastaan sähköisissä, saumattomasti yhteentoimivissa prosesseissa. Siksi on turvattava yhteentoimivuutta. Luvassa ei valitettavasti liene pikavoittoja.
Yhteentoimivuuden rakennamme me.
Meidän vallassamme on myös estää sen synty.
Siksi yhteinen ymmärrys on niin tärkeää.
Varauslauseke:
Tämä kirjoitus on ristiriitainen. Se ei ole tieteellisen tarkka analyysi enkä ole toimeentulopuolen asiantuntija. En edusta blogissani työnantajani tai muiden SADe-ministeriöiden virallista kantaa. Mutta kun sanon me, puhun julkishallinnosta ja sen virkamiehistä. Lähes kaiken olen oppinut nimenomaan työnantajani edustajana.
Tahdon siksi myös vaikuttaa, virkamiehenä virkamiesten ja muiden vaikuttajien joukossa. Liity siis keskusteluun, kansalaisena, virkamiehenä tai muuten vain darpalaisena ajattelijana :)
Myös Kataisen uudenvuoden "lupauksessa" esillä on parempi tuottavuus julkishallinnossa. Eikö tässä ole ainakin osavastaus?
VastaaPoistaKyllä me ne siilot vielä ylitetään! Pidellään tikkaita toinen toisillemme, käytetään talttaa ja vasaraa, kyllä ne eneen pitkää murenevat.
VastaaPoistaAsiakkaan prosessi on hyvä lähtökohta. Kunhan vain pidämme mielessä, että pelkkä avoimuus ja tiedon automaattinen kulku ei riitä. Sitä prosessia pitää myös yksinkertaistaa, ja paljon.
Miksi tuhlaamme tässä maassa mielettömästi resursseja sen yhden epärehellisen takia? Miksi emme tuhlaisi mielettömästi resursseja mutkien oikomiseen?
Hei! Hyvä kirjoitus. Tässä kommenttini siiloista ja yhdessä ajattelusta http://eskokilpi.blogging.fi/2011/12/23/christmas-letter/
VastaaPoistaVoi kiitos Esko, juuri noita ajatuksia hapuilin! Työn vastuiden katkeamista eri paikoissa kuin miten olemme organisoituneet (voi kuka kumma tästä kirjoitti keväällä HBR:ssä? Tiimistä ja virallisesta hierarkiasta.. Täytyypä kaivella) ja päätösvallan pirstaloitumista kokonaisuudelle epäedullisesti..
VastaaPoistaJa HBR:n kirjoittaja oli Kotter: Hierarchy and Network: Two Structures, One Organization
VastaaPoista