perjantai 10. helmikuuta 2012

Kanta-asiakkaalle kuittiohjelma!

Olen bookaholic. Lukion jakson vaihtuminen kartuttaa joka kerta myös minun kirjahyllyäni. Seuraavana päivänä haettiin apteekista rohtoa korvatulehdukseen: "Eikös mulla ollut viimeksikin tätä?" En muista. Enkä tiedä, mistä tuon tiedon saisi, saisiko edes..

Illalla verkkopankissa availin laskujen liitteitä ja luin erittelyjä maksuistani. Verkkopankki tekee jo osan tuosta työstä. Vaan avaapa Visa-laskusi, niin maksurivien sisältöä et esille saa. Miksi?

Amazon vastaa kysymykseen: "Montako kirjaa vuodessa tai viimeksi?" Sulavan Petri Raitio blogasi ratkaisuun kirjanpitovelvollisen kuittituskan ka.. enpäs kerrokaan, lue itse!

Lähes joka puoti lähettää asiakkaansa matkaan yhtä kanta-asiakaskorttia rikkaampana. Eikö olisi oikeus ja kohtuus, jos vastapalvelukseksi saisi verkkopalvelun, joka näyttää mitä tuli ostettua? Eikö kuitin sisältö voisi tulostua verkkolaskun erittelyn tapaan maksun lisätiedoksi?

Brittialoite Mydata esittelee ajatusta (kiitos @jessesoininen)

Minä voisin vaikka maksaa siitä tiedosta, että pankkini Oma talous -palvelu rikastuisi tällä tiedolla. Arvaan, että rakas puolisoni tutkisi musikaalisen tekniikan ostoksiaan. Minä hypistelisin kirjalistojani..

6 kommenttia:

  1. Kanta-asiakkaiden todelliseen palvelemiseen on kaikki mahdollisuudet ja tekniikat olemassa. Jotkut sitä tekevätkin, mutta aika monet eivät. Useimmat tyytyvät lähettämään mainospostia eivätkä oikeasti välitä tuottaa mielihyvää ja hyötyä parhaille asiakkailleen.

    Hyvät hyssykät sentään: pitäkää kiinni kanta-asiakkaistanne tai me menemme muualle!

    VastaaPoista
  2. Joo! Ja mielellään Mydata siten avoimeksi että kuittiohjelma voisi olla kolmannen osapuolen toteuttama palvelu, jonne kirjautumalla ohjaisin oman datani.

    VastaaPoista
  3. Jep Tuija! Silloin data olisi omaa, ja sitä voisi rikastaa palveluista / ostoslistoista ristiin. Mieheni haaveilee pankkikortista, jossa on niin S- kuin K- ja muutkin kanta-asiakasohjelmat integroituina. Nythän liittoumat vaihtelevat sopimuskausittain: sähköstä bonusta tuolla, plussat täällä pankissa.. No fair?

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Tanskassa näkyy olevan käytössä eKvittering-palvelu. Kööpenhaminalaisen taksikuitin takapuolella oli (lokakuussa 2012) QR-ruutu, joka vie eKvittering-palveluun.

    Sikäli kun tajuan oikein tanskaa, laskuttava yritys liittyy palveluun ja kuluttaja puolestaan liittää palveluun oman maksukorttinsa. Maksutapahtumat raportoituvat sitten bitteinä pilveen.

    VastaaPoista
  6. (11.30 poistettu kommenttini sisälsi toimimattoman linkin :) Sorry! Täten lupaan etten enää koskaan kopioi toisessa palvelussa toimivaa linkkiä ilman että testaan sen toimivuuden vielä kertaalleen myös täällä)

    VastaaPoista