perjantai 23. lokakuuta 2009

Integroitu markkinointi kiinnostaa

Päiväni kohokohta oli luento markkinoinnista julkishallinnon viestintäväelle. Oli huikea huomata, miten samojen ongelmien kanssa kollegat valtiolla painivat. Tai siis ällöähän se on, että pitää painia, mutta toivoa syntyy parhaiden käytäntöjen jakamisesta.

Markkinointi on yksi parhaista. Se on toiminto, joka yhdistää kaiken organisaatiossa asiakkaan ympärille. Se on jippo, jonka jokainen voi allekirjoittaa, sen taakse ryhmittyä, siihen purjeeseen puhaltaa täysin palkein.

Markkinointi on osa liiketoimintaa

Erään organisaatiomyllerryksen keskellä esitettiin, että markkinointia ei pidä enää tehdä irrallisena toimintona, vaan tavoitteet myös markkinoinnille tulevat ylhäältä. Eikö se ole itsestäänselvää? Jokaisen toimintayksikön pitäisi saada tavoitteensa strategiasta johdetun operatiivisen vuosisuunnitelman kautta.

Mutta onko niin, että johto kyllä haluaa jotain, muttei vanhassa organisaatioulottuvuudessaan näe käsissään olevan keinovalikoiman mahdollisuuksia sen-jonkin saavuttamisessa?

Markkinointi on ylimmän johdon tärkein tehtävä
Kaikki liiketoiminta voidaan johtaa arvon tuottamisesta toiselle. Arvon tuotto asiakkaalle on perustelu jokaisen työntekijän jokaiselle toimelle. Asiakkaan ympärille on siis rakennettava yrityksen organisaatio ja kaikki toimintatavat.

Markkinointi on ainoa punainen lanka, joka leikkaa läpi koko organisaation ja jokaisen toiminnon. Jokainen työntekijä markkinoi. - Stratmark

Markkinointi on erinomaisen ennakoitavaa ja mainiosti mallinnettavaa. Investointina sen kannattavuus on täysin mitattavissa. Miten siis voi olla, ettei 2x+3=y ole kaikille pläkkiselvä juttu? Jos Y on annettu ylhäältä, myös X-panostus on laskettavissa!

Markkinointi ei ole (vain) mainontaa!

Kokemukseni mukaan vuosittain tehtävät irralliset mainontaponnistukset tuppaavat jäämään irtopaloiksi, joiden päälle ei voi rakentaa mitään jatkuvaa. Siksi niiden tehokkuus on kyseenalainen.

Markkinointi kun on kuin maraton: lopulta sitkeä mutta vähemmän seksikäs puurtaminen palkitaan. Maaliin pääsee voittajana se, joka kokoaa yhteisen tavoitteen eteen jokaisen asiakaskohtaamisen organisaatiossa. Keekoilijoita ei kohta kukaan muista.
The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself. -Peter Drucker
Hienoa on se, että palkitsemisen suorittavat mutta myös saavat itse asiakkaat. Strateginen markkinointiajattelu tuottaa heille parempaa palvelua. Parhaimmillaan se on sitä, ettei kansalainen tarvitse tai huomaa verottajaa lainkaan.

Siis enemmän aikaa oikeille asioille! Samalla voittajien joukkoon pääsee myös virkamiesjoukko: hallinnon tekemistä kun helpottaa kummasti, kun asiat tehdään kerralla ja kunnolla.

2 kommenttia:

  1. Hauska asia tuo markkinointi. On toden totta niin kuin Johanna toteaa, että ei se mikään irrallinen kikkare ole, vaan sen lähtökohta ja tavoitteet tulevat suoraan ylimmältä johdolta.

    Mutta kun markkinoinnista puhuminen ei vieläkään kaikin paikoin oikein istu julkishallintoon. Markkinointi on jotain kepeää tai toisaalta jotain kieroa, jota ei vakava virkamies harjoita.

    Mutta asiakkaat ja asiakaspalvelun kehittäminen on nyt nostettu keskiöön ja niistä puhuminen osoittaa, että on ajan hermolla. Jospa siis muokkaisimme Stratmarkin manifestiä sen verran, että korvaisimme sanan "markkinointi" sanoilla "asiakkaan palvelu tai tyytyväinen asiakas"?

    Tulos olisi sama, mutta virkamiehen ei tarvitsisi ryhtyä markkinoimaan. Kun se nyt sentään suostuu jo näkemään asiakkaan...

    VastaaPoista
  2. Niin ja unohdin (tietty!) vielä äskeisessä kommentissani kompata sitä, että markkinointi todellakin on pitkän matkan laji. Siinä mennään kauan ja hartaasti kohti maalia, eikä yksittäinen mainos kesää tee! Eikä muuten yksittäinen tyytyväinen asiakaskaan...

    VastaaPoista