Talousuutisissa on jo häivähdys aurinkoa, vaikka aamulla maa oli ensi kertaa kuurassa. Veikkaan, että julkishallinnolla nälkäkuuri tehostamista on jatkettava sitkeästi. Oi, jospa niukat ajat saisivatkin aikaan enemmän vähemmällä!
Visionäärit tekevät usein juuri ahdingon aikana tiikerinloikan. Syntyy uusia tuote- tai palveluinnovaatioita, ja toiminta tehostuu. Muutoksen saa liikkeelle pakko, mutta mikä saa aikaan onnistumisen?
Eiköhän se ole näkemys asiakkaan parhaasta yhdistettynä oman toiminnan tehostamiseen. Silloin 1+1>2 eli syntyy se kuuluisa win-win.
Asiakasymmärrys on vastaus tähän. Markkinoinnilla on (tai pitäisi olla!) hallussaan kaikki asiakastieto mutta vielä enemmän: asiakaspalaute. Palvelun käyttäjät nimittäin haluavat vaikuttaa, ja usein juuri he antavat ne parhaat kehitysvinkit - ja ihan ilmaiseksi.
Siksi markkinointi on avain menestykseen. Se ymmärtää asiakkaan tarpeet ja laajassa merkityksessään voi yhdistää yrityksen kaikki toiminnot asiakkaan palvelemiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti