Stratmark10-seminaari sai taas aikaan huikeita välähdyksiä omaan ajatteluun. - Oletko muuten huomannut, että kun on luotava jotain uutta, on hyvä lähteä tuulettamaan omia ajatuksiaan?
Rentoudu ja kuuntele: käynnistät luovan prosessin, joka yhdistelee kuulemaasi alitajunnassa kehittelyssä olevaan ongelmaan.
Stratmarkin teesit ajatuskehikkona
Seminaarin panelistit toivat esiin kattavan kirjon suomalaista asiakasajattelua. Asiakastiedon massiivinen keruu ja algoritmikäsittely à la Nokia sai kannatusta mutta myös kysymyksen tiedon laadusta ja sen perusteella tehtävän analyysin luotettavuudesta. Tore Strandvik heitti huomion tämän päivän palvelusta: CRM kyllä kukoistaa, mutta asiakkuuden hoito silti ei.
Piia-Noora Kauppi kuvasi rahoitusalan palvelukehityksen palaavan yltiöyksilöllisyydestä kohti 'massakustomointia' (Hmm..miten tuo markkinointialan sana oikein suomennetaan?) Siihen samaanhan pitää meidänkin kulkea: verotamme yksilöitä, mutta 'palvelutuotannossa' kenelläkään ei ole varaa yksilön kokoisiin yksiköihin..
Laivanrakennusalan lyömätön kommentti "Kyllä minä silti menisin asiakkaan luo paiskaamaan kättä" alleviivaa totuuden hetkeä: jokainen on markkinoija.
Alleriin siirtynyt Sanna Myller toi esiin käytännön kokemuksena, ettei yksi taho kykene jalostamaan ideoita kaikissa kanavissa. Ajatus on minusta sama, mitä YLEn Mikael Jungner kuvasi: yhteisössä on viisaus, yksin tai ylhäältä huutamalla on turha yrittää.
Stratmarkin marraskuiset teemaryhmät maistelivat mm. palvelukokemuksen merkitystä brändille. Päivän yhteenvedossa se jälleen kiteytyi: parasta markkinointia on hyvä tuote/palvelu.
Jos ytimessä eli palvelutuotannossa ei onnistuta, kannattaa pienetkin markkinointiviestinnän rahat säästää johonkin muuhun. Lopullinen onnistuminen kun on kiinni asiakkaasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti