torstai 28. tammikuuta 2010

Miten saan Verotilin käyttööni?

Verotili on valmiina niille yrityksille ja kotitalouksille, jotka maksavat ja ilmoittavat vuodelta 2010 työnantajamaksuja ja arvonlisäveroa (ja muutamia muita maksuja, lue lisää vero.fi/verotiliohjeet).

Verotili näkyy ensi vaiheessa paperisena tiliotteena. Se lähetetään yrityksen tai kotitalouden kotiosoitteeseen.

Verkossa löydät Verotilisi osoitteessa vero.fi/verotili.

Miten pääsen Verotiliini verkossa?

Yrityksenä pääset Verotiliisi Katso-tunnisteella kuin avaimella. Jos olet työnantaja yksityishenkilönä, pääset Verotiliisi verkkopankkitunnuksillasi (samoin toiminimelle riittävät verkkopankkitunnukset).

Mikä muuttuu Verotilin myötä?

Se mitä ennen ilmoitettiin valvontailmoituksella, ilmoitetaan nyt kausiveroilmoituksella, joko paperilla tai verkossa.

Veron maksaminen ei muutu: verot maksetaan edelleen pankissa. Uutta on se, että negatiivista arvonlisäveroa ei haeta takaisin eri menettelyllä vaan se ilmoitetaan kuukausittain.

Mitä hyötyä Verotilistä on?

Verotilin merkittävin etu on, että enää et ensin maksa yhtä veroa verottajalle ja hae toista maksua takaisin heti seuraavalla viikolla. Nyt ilmoitat plussat ja miinukset kausiveroilmoituksella ja maksat erotuksen verotiliviitteellä. Nerokasta, eikö? Verottaja sitten "sortteeraa" ilmoitukset ja maksut Verotililläsi ja esittää kokonaisuuden sinulle tiliotteena.

Tällaisen palvelun vuosi 2010 siis toi tullessaan. Verotili säästää työvaiheita sekä asiakkailta että verottajalta ja ennen kaikkea yhteiskunnan tasolla turhia maksuliiketapahtumia - siis veroeuroja.

Verotili on jo ehtinyt kuumentaa tunteita, mutta kerää käyttäjiltään myös kiitosta.

Mitä mieltä sinä olet Verotilistä?

2 kommenttia:

  1. Kiitos Johanna selkokielisestä ohjeesta; pääsen kokeilemaan tätä ihan käytännössä lähiaikoina joten sitten nähdään onko homma käytännössä ihan yhtä selkeää ;-) Palataan asiaan..

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla että eka testi on läpäisty =)

    Asiakaspolkua on virtaviivaistettu viikonloppua silmällä pitäen, saa nähdä miten onnistuimme.

    Onnea siis matkaan Jari, ja kuulen mielelläni, millaiseksi asiakaskokemuksesi palvelussamme muodostuu. ..Ja pystymmekö vielä vastaamaan mahdollisiin muutostarpeisiin..

    VastaaPoista