sunnuntai 29. elokuuta 2010

Elonmerkki 2010: Strategia

Viestijän vuoden kohokohta on aina vaan Elonmerkki. Tänä vuonna päivän teema oli strategia. Tai paremminkin toiminnan muuttaminen, muutosjohtaminen ja viestintä muutoksen mahdollistajana.

Samaa asiaa siis, kuin mistä olen pitkään vaahdonnut, viimeksi SADe ja tietoyhteiskunta mielessäni!

Päivän aloitti Veikkauksen Risto Nieminen, uusi tuttavuus. Kun taannoin tutustuin heidän asiakassegmentointiinsa, minulle syntyi kyllä haikean ilon/kateuden sävyttämä kuva, että on taloja joissa on ymmärretty jotain aivan mallikelpoisen oleellista asiakkuuksista, toiminnan muuttamisesta ja johtamisesta.

Torstaina Niemisen puhe kumpusi juuri sitä syvää ymmärrystä liiketoiminnan kehittämisestä, johtajuudesta - ihmisyydestä ja vaikuttamisesta.
Menestyminen on sisäistä varmuutta siitä, että voi olla tyytyväinen itseensä. Kun on tehnyt parhaansa, ei koskaan voi hävitä: tulos katsotaan sydämestä, ei tulostaululta. -Nieminen
Nieminen hätkäytti aloittamalla osuutensa yhdellä ainoalla sanalla. SAUVAKÄVELY. Takuuvarma pommi! Anteeksi mitä?

Strategia on kuin sauvakävely, hän jatkoi. Kaikki sitä tekee, mutta harva sitä ymmärtää. Sauvoja roikotetaan edessä (sen sijaan että niillä vauhditettaisiin kävelyä). Samoin liian monessa talossa strategia on pakkopaperi joka tehdään kun muutkin tekee, mutta sitten se pistetään hyllyyn.

Strategia on valintoja, se on johtamisen väline, muutoksen mahdollistaja. Tai sitten ei.

Aamun toinen puhuja oli Kulmalan Marko. Hän hanskasi aivan mielettömän haasteen korvatessaan edellisenä iltana sairaalaan joutuneen Helena Åhmanin.

Kulmala avasi menestyvän muutosjohtajan mielenmaisemaa. Edessämme seisoi iso mies ja nöyrä sydän. Oman elämänsä seikkailussa tutuksi oli tullut ihmisyyden ydin: ihminen ei halua muuttua. Ja silti, jos tahtoo muutosta (niin kuin strategian tehtävänä pitäisi olla), käyttäytymisen on muututtava, vähempi ei riitä!
Meille riittää että olemme parhaita siinä, missä sielumme sykkii. - Kulmala
Molemmat miehet viittasivat puheenvuoroissaan legendaariseen korisvalmentajaan, John Woodeniin. Ovelaa, että juuri urheiluvalmentajat tuntuvat olevan johtajuuden ykkösesimerkkejä. Hellyttävää oli myös huomata, että olin siteerannut valmentajaa, kiitos Twitter-tuttavuuden lainauksen.
It's what you learn after you know it all that counts. -John Wooden (1910-2010)
Hänen elämänkertansa taitaa päätyä lukulistalleni.

Oman asiantuntijuuden valjastaminen toisen palvelemiseksi on keskeinen selittäjä sille, kuka saa sosiaalisessa mediassa kavereita tai seuraajia. Trust-pätevyys kuuluu siellä sille, jolla on hallussaan toisen huomioon ottaminen ja kunnioittaminen.

Nuo samat ominaisuudet nousivat silmiinpistävästi esiin torstaina, kun puhujat selittivät menestykseen vaikuttaneita tekijöitä, oli kyseessä sitten strategia, muutos, johtajuus tai strateginen viestintä.

Sattumaako?

Millainen sinusta on todellinen johtaja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti